Visionen

”Vi ska bygga en helt ny turistattraktion i Ljungby”.

Denna allra första vision myntades redan 2001 och blev den stora motivationsfaktorn till att föreningen TågCentralen bildades. Den har fortfarande relevans.

Efter invigningen av Dr Bent Schultzes fina fantasibana den 6 maj 2012 lyfte vi lite utmattat blickarna från räls, kablar och landskap. Det var då vi bestämde oss för att ta nästa steg, att verkligen skapa en turistattraktion, eller som man säger idag – en destination. Vi skulle förverkliga drömmen om Bolmenbanan och Skåne Smålands Järnväg i modell. Under 2014 fick vi möjlighet att hyra större lokaler och hösten 2016 började själva bygget av Bolmenbanan.

Dags för ett nytt varumärke

Under hösten 2016 hade vi också kommit så långt i föreningens utveckling att det var dags att se över varumärket. Vi betraktades allmänt som en modelljärnvägsförening, men vi hade redan då blivit något mycket mer. Det hela slutade i att vi utvecklade en varumärkesstrategi med namnet Minivärlden Ljungby i botten.

Utgångspunkten var att det är miniatyrer och miniatyrvärldar vi håller på med och att vi ville lägga oss på samma positioneringsstege som Miniatur Wunderland i Hamburg (Kanske lite förmätet då de är världens största miniatyrvärld, men inte fel). Alltså blev det Minivärlden Ljungby.

Varumärket lanserades försiktigt under våren 2017 och strategin har visat sig mycket framgångsrik.

Vision 2030

Det roliga är att vi redan 2014 infriade den ursprungliga visionen med tanke på all uppmärksamhet vi fick efterhand. Det blev inte sämre av att att vi redan 2019 blev det största besöksmålet i Ljungby tätort med 5 300 besökare. Trots diverse Coronaeffekter hade vi 5 000 besökare under 2021. En ny vision för 2030 beslutades på årsmötet 2021.

Minivärlden är unikt och den självklara platsen i Sverige när man vill uppleva och upptäcka miniatyrernas och fantasiernas spännande värld.

Vi är Ljungby tätorts främsta besöksmål och en plats man gärna visar upp och är stolt över i hela kommunen.

Varumärket Minivärlden Ljungby

Varumärket är känt i hela Sverige och förknippas med fina miniatyrvärldar, intressanta utställningar, roliga aktiviteter och event samt ett varmt personligt bemötande.

Minivärlden är en upplevelse och kreativ inspiration för hela familjen, för barnen, för tekniknörden, för den historiskt intresserade och turisten.

”Minivärlden Ljungby – En riktigt stor upplevelse”

Vi vill att Minivärlden Ljungby ska vara en plats där barn och vuxna kan upptäcka och uppleva miniatyrvärldar, modellbyggen, historia, kreativitet och konstnärskap. Ett besök hos oss ska fascinera och inspirera dig till att skapa själv om det så är modelltåg, modellbygge, tennsoldater, dockhus eller målning. Det ska vara ett roligt och annorlunda besöksmål med en uppfriskande blandning av olika aktiviteter, upplevelser och utställningar.

Strategiska mål 2030

  • Fler än 15 000 tillresta besökare varje år.
  • Vi håller öppet 25 helger samt dagligen 15 juni – 15 augusti varje år.
  • Besöks- och serviceytan inomhus är ca 1 300 kvm och utgör hela bottenplanet på plastfabriken.
  • Lilla Småland är helt uppbyggt med sina 21 stationer/områden.
  • Tivoliattraktionen Bolmenexpressen är en etablerad upplevelse.
  • Utomhus finns aktiviteter och/eller utställningar.
  • Varje år genomförs ett publikdragande tema/event.
  • Vi har skrivit ”Boken om järnvägarna i Ljungby kommun”.