Edvins mästerverk Den vackra lokmodellen SJ A7 1749

Här får du se ett riktigt mästerverk! Edvin Johansson (1897 – 1975) byggde den stora lokmodellen av SJ A7 nr. 1749, i skala 1:10. Edvins dotter, Cajsa Makris, som lånat ut modellen, uppskattar byggtiden till 25 000 timmar. Det förstår man!

Om Edvin

Edvin växte upp i Hornsborg och gick i Kånna skola. Hans föräldrar var statare. Edvin började som dräng vid 12 års ålder. Efter några år som kolskyfflare på Skåne-Smålands Järnväg fick han 1919 anställning vid lokverkstaden i Strömsnäsbruk. År 1940 anställdes han som verkstadsförman vid HNJ (Halmstad-Nässjö Järnvägar) och blev förste verkmästare 1957. Han kallades ”Hemma-Johansson”, eftersom han ofta sa ”så gör vi alltid hemma”.

I villan på Kristian IV:s väg 12 i Halmstad, dit familjen flyttat 1942, inrättade han en verkstad i källaren. Först tillverkade han borrmaskin, svarv, slip och verktyg för att sedan bygga lokmodellen. I slutet av 50-talet tillverkade han räls och lade runt villan. Där tuffade loket fram under vackra sommardagar, med hjälp av dess fungerande ångmaskin driven av metatabletter.

Om förebilden SJ A7 nr. 1749

År 1914 köpte Dalslands Järnväg (Mellerud – Kornsjö) från Nohab i Trollhättan ett lok av H3-typ som fick benämningen DJ H3 9.
Längd: 17,38 m
Tjänstevikt: 60,4 ton
Drivhjulsdiameter: 1,72 m
Hastighet: 90 km/tim

1940 såldes loket till Halmstads-Nässjö Järnvägar och fick littera P7 och nummer 51.
1945 överfördes loket till SJ vid förstatligandet och fick littera A7 och nummer 1749.
Loket tjänstgjorde in till mitten av 50-talet på linjen Halmstad – Nässjö för att därefter bli beredskapslok under kalla kriget, stationerat i Borås.
1970 slopades loket.
1972 skrotades det i Vislanda.

Du gillar kanske också...